Scouting de Watergeuzen heeft vanaf nu een echte eigen Scouting App: de WG3-app!
Lees hoe je deze gemakkelijk installeert en wat je er allemaal mee kunt.
Met deze nieuwe Watergeuzen Scouting-app is alle informatie over onze verenging snel te vinden en kunnen we makkelijker communiceren met onze leden en ouders. Wij vinden het belangrijk om met jullie in contact te blijven, ook buiten de opkomst.
Het platform wordt beschikbaar gesteld door Scouting Nederland, is veilig in gebruik en de app is helemaal in Watergeuzenstijl.
De belangrijkste functies op een rijtje:
- Al het laatste nieuws over de speltakken gemakkelijk inzichtelijk
- Pushberichten voor last-minute wijzigingen of andere belangrijke mededelingen
- Foto’s op een veilige en makkelijke manier delen met ouders en leden
- Agenda met alle activiteiten, incl. toevoegen aan persoonlijke agenda
- Aanmelden voor activiteiten en kampen.
FAQ
Als lid van De Watergeuzen download je de app voor Apple in de App store en voor Android in de Play store. Zoek naar “Scouting NL” of klik op een van de knoppen:
In de app maak je eenvoudig een account met het e-mailadres zoals in Scouts Online (SOL) aangegeven. Na aanmaken kan het account op meerdere apparaten worden gebruikt; van beide ouders/verzorgers en van de junior-leden zelf.
Enkel het e-mailadres moet gelijk zijn. Je mag een nieuw wachtwoord kiezen.
In de app kun je alleen toegang krijgen wanneer je een account aanmaakt met een in Scouts Online (SOL) bekend e-mailadres. Het wachtwoord hoeft niet gelijk te zijn aan dat van SOL.
Achterhalen in SOL bekende e-mailadressen
Je kan inloggen in SOL om na te gaan of het juiste e-mailadres geregistreerd staat en waar nodig ook direct de andere persoonsgegevens te updaten.
Dit doe je via: Scouts Online (scouting.nl).
Heb je nog nooit ingelogd in SOL of ben je je gebruikersnaam vergeten? Dan kan je via deze pagina een account aanvragen:
Mijn Scouting-account aanvragen.
Weet je je gebruikersnaam en e-mailadres van SOL, maar niet het SOL wachtwoord? Dan gebruik je deze pagina:
Wachtwoord vergeten (scouting.nl)
Lukt het met bovenstaande opties niet om in te loggen in SOL? Dan kan het zijn dat een verkeerd e-mailadres geregistreerd staat. Neem dan even contact op met secretariaat@wg3.nl en geef daarin aan welk mailadres ingesteld mag worden.
Zie “Hoe log ik in?”.
Ja, het is mogelijk om kinderen ook zelf in de app te laten kijken. Het account wat is aangemaakt in de app kan dan ook gebruikt worden om in de app op de telefoon van uw kind in te loggen.
Sinds kort is het ook mogelijk voor leden om zelf een account aan te maken met het mailadres wat geregistreerd staat bij het lid in SOL. Voorheen kon dit alleen met het mailadres van ‘Ouder 1’. Zo hoeft het account niet meer gedeeld te worden.
Voorheen kon alleen een account worden aangemaakt met het mailadres bij ‘Ouder 1’ in Scouts Online (SOL). Het is nu ook mogelijk om een account aan te maken voor het mailadres bij ‘Ouder 2’. Op deze manier wordt voor ‘Ouder 2’ alles zichtbaar dat voor ‘Ouder 1’ ook zichtbaar is. Meldingen zijn per account in te stellen. Met deze nieuwe functie wordt het ook mogelijk voor alle leden om zelf een account aan te maken met het mailadres dat bij het lid in Scouts Online (SOL) staat.
Nee, één account is voldoende, mits bij beide kinderen hetzelfde e-mailadres in SOL staat. Je kan dan in de app eenvoudig wisselen tussen de informatie voor elk kind.
- In de balk onderin kies je voor menu.
- Kies vervolgens voor ‘Wissel’ en wissel onder ‘Inloggen als’ naar het andere kind.
Het groepsgedeelte van de Scoutingapp is gekoppeld aan Scouts Online. Zo is de informatie die hierin gedeeld wordt alleen door leden van onze groep te bekijken. Uit Scouts Online worden de voor- en achternaam, e-mailadres en functie van een lid geïmporteerd. Zo kan de app zien of iemand een welp of een bever is bijvoorbeeld. Wijzigingen aan deze gegevens in het groepsgedeelte kunnen alleen via Scouts Online worden doorgevoerd.
Afscherming
Behalve de voor- en achternaam van een gebruiker worden alle persoonsgegevens in de app afgeschermd. Een beheerder van de app kan daarnaast het lidnummer van een lid zien en het aan de app gekoppelde mailadres.
Opzegging
Bij opzegging van het lidmaatschap wordt de toegang tot de app uitgeschakeld en worden de persoonsgegevens automatisch uit het systeem van de Scoutingapp verwijderd.
De app is gekoppeld met Scouts Online (scouting.nl). en gaat uit van de mailadressen die geregistreerd zijn bij het lid. Een van de e-mailadressen (lid, ouder 1, ouder 2) veranderen doe je in SOL. Zie ook: “Hoe log ik in?”.
Na aanpassing kan je de volgende dag een account maken in de app met het nieuwe e-mailadres.
Gebruik je de app nu al met een ander mailadres? Dan maak je ook de volgende dag een nieuw account in de app, om voortaan daarmee in te loggen.
Vervelend dat het niet lukt. Mail naar secretariaat@wg3.nl en omschrijf duidelijk wat het probleem is. Dan helpen we je graag snel verder.