Ga naar de projectpagina 'Nummer 70 op het droge' voor de verduurzaming van dit bijzondere clubgebouw.
De Nummer 70 is een voormalig sleepschip van het model Kempenaar. Ze is met haar afmetingen en bouwjaar (1928!) de grande dame van onze vloot. Voorzien van een sierlijke zeeg en een fraai geveegde kont, al zeggen we het zelf. Het geklonken schip is door de Watergeuzen aangekocht en we verhuisden in 1998 na een lange zoektocht naar een geschikte plaats uiteindelijk met de hele groep vanuit de Willem 3 kazerne uit de binnenstad naar dit fraaie drijvende onderkomen in de Binnenhaven. In 2021 kreeg het schip een nieuw leven: op het droge tussen de monding van het Kanaal door Walcheren en de tweede Binnenhaven.
De Nummer 70 is een oud militair vaartuig, waarvan nog steeds staatsgeheim is wat haar functie is geweest. Voor zover bekend is het gebouwd als vrachtschip, verbouwd tot hospitaalschip en later opleidingsschip de RV 70. De lokalen zijn door ons omgedoopt tot Het Hordehol, Het Ruim en Het Kraaiennest voor de 3 speltakken Dolfijnen, Zeeverkenners en Wilde Vaart. De Nummer 70 is ook de enige boot van de groep die niet met de letter P begint. Ook bijzonder.
Indeling
Kombuis
Werd vroeger gebruikt om te kokkerellen. Op dit moment worden er voorbereidingen getroffen om deze ruimte tot werkplaats om te toveren.
Werkplaats
Voor allerhande staal- en laswerkzaamheden te gebruiken.
Voorpiek
Extra opslagplaats voor de ankerketting en andere rommel.
Bun
Na het lichten van een zwaar deksel vindt men een geruime opslagplek voor o.a. vlonders.
Verfhok
Veilige opslagplaats voor verf.
Vooronder
Opslagplaats voor staal- en elektrawerk en andere handige dingen.
De Roef
Top secret: staf only!
Scheepsraadlokaal
Voor bootslui en kwartiermeesters.
Stookhok
Er is geen scheepsmotor a/b, maar wel veel reserveonderdelen en een cv + hydrofoor.
Wilde Vaart lokaal
Het chill-hok van de Wilde Vaart. Naar eigen 'smaak' van de leden ingericht.
Dolfijnenlokaal
Het lokaal van de Dolfijnenspeltak met de vier bakken: Kameroenen, Tuimelaars , Amazones en Grienden.
Botenmagazijn
Het domein van de Botenbaas, inclusief zoldertje.
Zeeverkennerslokaal
Het lokaal van de Zeeverkenners met de bakken: Albatrossen, Zeehonden, Zeearenden, Zeeleeuwen en Zeewolven.
Toiletgroep
De Reiger en de Tijger. Al hoewel beide multifuctioneel zijn: 'laat uw hoop maar varen'.
Achteronder
Het voormalige logement van de kap'tein. Heeft plaats gemaakt voor verkleedkleren.
Specificaties
De Nummer 70 is gebouwd als “Kempenaar” om de Zuid-Willemsvaart en de Kempense kanalen te kunnen passeren. Met de bouw van Kempenaars, aanvankelijk nog ijzeren sleepschepen die ook gejaagd werden, werd begonnen op het einde van de 19e eeuw. Tot 1930 werden in België bijna 300 van deze binnenschepen te water gelaten. Later werden de schepen gemotoriseerd. De naoorlogse Kempenaars werden gebouwd als motorvrachtschip en hadden een wezenlijk andere vorm als de sleepkempenaars van vóór WO2.
Bouwjaar : 1928
Lengte: 49,70 m
Breedte: 6,60 m
Diepgang: 0,30 – 0,70 m
Verplaatsing: 180-621 ton
Brandmerk: 6155 B Rott (2306155).
Geschiedenis
De Nummer 70 is een sleepkempenaar, gebouwd 1928 te P. & A. Ruijtenberg in Raamsdonksveer voor E. Pauwels uit Mariekerke (België) onder de naam “Visscher”. In 1939 verkocht aan K. van der Kaap en herdoopt in “Spes Vera” (Nederlandse vlag). In de 2e helft van 1939 aangekocht door het Ministerie van Defensie (Militair Vaartuigen Depot) en omgebouwd bij Van der Giessen in Krimpen a/d IJssel tot operatieschip No.11 “Generaal Diehl”.
In totaal werden 12 kempenaars aangekocht en omgebouwd tot verbandschip, verpleegschip en operatieschip. Op deze manier had men de beschikking over vier drijvende hospitaaleenheden in tijde van oorlog. Helaas in 1940 door de Duitse bezetter gevorderd en naar Utrecht gebracht.
Na de WOII teruggevonden en in dienst van de landmacht als “RV 70”. Daar is het schip grondig verbouwd en aangepast voor leslokalen met grote lichtkoepels voor het nodige daglicht. Lag vanaf ca. 1953 als logementschip voor de Vaar- en Duikerschool in Geertruidenberg, vanaf ca. 1959 voor de Vaar- en Duikerschool in Gorinchem en vervolgens voor de pontonniers in Papendrecht (ca. 1965) en vanaf 1969 in Grevecoeur en Hedel.
In 1996 door de Staat verkocht aan zeilmaker K.B. Starkenburg te Dokkumer Nieuwe Zijlen. Die kreeg echter geen vergunning en toestemming van zijn vrouw en heeft het in 1998 doorverkocht aan scouting de Watergeuzen. M.b.v. diverse fondsen en subsidie van gemeente Vlissingen richtten wij het in aan de wensen, eisen én beperkingen van toen en is sinds vele jaren ons fijne clubhuis.
1928 | Bouwnr. 81 | Gebouwd te N.V. Scheepsbouwwerven v/h P. & A. Ruijtenberg in Raamsdonksveer voor Hfl 29.900,- |
1928 – 1939 | Visscher | E. Pauwels uit Mariekerke (Belgische vlag) |
1939 – 1939 | Spes Vera | Verkocht aan K. van der Kaap (Nederlandse vlag) brandmerk 6155 B Rott (2306155). |
1939 – 1945 | Generaal Diehl | Aangekocht door Ministerie van Defensie en omgebouwd tot Operatieschip No.11 |
1945 – 1953 | RV 70 | Na WOII teruggevonden en in dienst van de Marechaussee |
1953 – 1956 | RV 70 | Logementschip Vaar- en Duikerschool en Opleidingschip pontonniers |
1996 – 1997 | Welmoet | Verkocht aan een zeilmakerij in Friesland, Euronummer 9402674 |
1998 – 2021 | Nummer 70 | Aangekocht door de Watergeuzen en omgedoopt tot Nummer 70 |
2021 – ∞ | Nummer 70 | Verhuizing naar landtong naast stichting Hoogaars, jachthaven de Schelde en de Lasloods |
Onderhoud
De verf heeft haar lange tijd beschermd. Echter, door de tand des tijds, de zilte Vlissingse lucht en het gebrek aan tijd voor grondig onderhoud heeft ons trotse wachtschip toch wat geleden. Eens per 5 jaar onderging ze een dokbeurt voor knippen en scheren, oplassen van slechte plekken en een likje verf. In 2008 is zelfs de gehele windwaterlijn aan stuurboord én bakboordzijde gedubbeld.
We hebben natuurlijk veel meer grote en kleine karweitjes uitgevoerd: Ankerwinch voor verwijderd, deze is opgeknapt en doet nu weer actief dienst op de klipper Avontuur uit Goes, de ankerwinch van achter naar voren geplaatst, de kont en voordek gedubbeld, de toiletafvoer aangepast, gaatjes gedicht, oude leidingen en grote radiators verwijderd en nog veel meer. Koop een boot, werk je …(!)
Heden
Samen met de gemeente Vlissingen en Buro MA.AN uit Rotterdam is een stappenplan gemaakt om het schip op het droge te zetten en het maatschappelijk in te passen naast de Lasloods, bunker en stichting behoud Hoogaars. Zo behouden we haar minimaal de komende 30 jaar. Want De Watergeuzen verdienen, als grote en actieve jongerenorganisatie van Vlissingen, een duurzaam en betrouwbaar clubgebouw.
Op 7 oktober 2021 is ons wachtschip de Nummer 70 uit het water gehesen door Sarens Nederland. Inmiddels ligt zij op haar nieuwe ligplaats, gelegen tussen de monding van het Kanaal door Walcheren en de tweede Binnenhaven.